2009-05-07

Regler

Det här är en slags lagbok eller regelbok hur jag beter mig under dieten.. Ska försöka hålla det så långt det går. Jag har inte skrivit något tidigare så jag utgår från det jag kör på nu. Nästa gång jag skriver en ny sådan här så tar jag en kopia på den gamla och fyller på/ändrar.

Max-kolhydrater per dag: 20 g

Försöka undvika lightläsk:
Men dricker när det "ingår" i en måltid köpt ute. Alltså undvika att köpa för att dricka hemma eller på filmkväll och liknande.

Jag har fortfarande inte hittat ett tillfredställande svar på varför man ska undvika det vid viktnedgång, de flesta argument jag hört handlar om att aspartam är dåligt för kroppen. Så av den anledningen kan det vara bra att undvika att dricka så mycket, men hur tror ni det påverkar viktnedgången?

Proteinintag:
2g/kg protein per dag - alltså 2*vikt = antalet g protein per dag. Väger jag 77 kg så är det 77*2 = 154 g protein per dag. (Eddier_Vedder)

Men jag undrar hur dåligt det är om jag går över denna gräns?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3610635&postcount=62

Kroppens fett förbränning:

"Man brukar säga att varje kg kroppsfett kan bidra med 70 kcal/dygn. Jag vet inte är en maxgräns eller om det gäller för SNR (= förhöjda insulinnivåer ofta). Om du väger 80 kg och har kroppsfett på 15% har du 12 kg fett på kroppen, och din kropp kan alltså hjälpa till med 840 kcal fett per dag. Det är alltså gränsen för vad som är vettigt vad gäller energiunderskott, per dag. Det är därför feta människor går ned i vikt snabbare när de ger sig på det, och svårare när du blir smalare." (mikaelj)

Nu vet jag inte vad jag ligger på för kroppsfettprocent så det blir svårt att räkna ut. Men utgår jag från (http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144) så skulle jag säga att jag kanske ligger på kring 25-30%.

Då blir det ca (77 * 0,27)*70 = 1455,3 kcal per dag kan min kropp bidra med.

Det känns som jävligt mycket, eller är det rimligt? Tycker det är ganska svårt att uppskatta mitt BF.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3611498&postcount=73


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar